НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

26. На ранина

Паневритмия - 2013
Алтернативен линк

26. НА РАНИНА


Музика: „На ранина“ - размер 2/4 - 24 такта.

„Марш на боговете“

Тази музика се свири един път за първа фигура, един път - за втора фигура, и два пъти за трета фигура.

Публикувано изображение




Кой на ранина става да играй (2)
по зелената трева и на бистрата роса, (2)
той ще бъде вечно млад,
здрав и хубав, и богат;
ще се учи най-добре,
няма нивга да умре.

Рано ти стани, Слънцето посрещни (2)
и запей със бодър глас, поиграй си ти завчас. (2)
Бодра гимнастика, раз, два, три.
Подвижи се и се спри.
Смело пак тръгни напред,
радвай се на Божий свет.

Изходно положение: Изпълнителите са наредени по двама в кръг, лявото рамо към центъра, краката прибрани, ръцете на талията, палци назад.

Ход на движенията:

Фигура първа

1-ви такт - 1-во време - десният крак добре опънат, описва почти полукръг (дъга от 120°) наляво и се поставя на пръсти пред левия (Фиг. 26.1).

2-ро време - десният крак прави почти полукръг и се поставя надясно на пръсти (Фиг. 26.2).

2-ри такт - 1-во време - както 1-ви такт.

2-ро време - десният крак, опънат, прави (почти) полукръг и се връща при левия.

3-ти такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.

3-ти такт - 2-ро време - стъпка напред с левия крак.

4-ти такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.

2-ро време - левият крак се прибира при десния.

5-и, 6-и, 7-и и 8-и такт - правят се същите движения, както при първите четири такта, само че с разменени крака.

Тези осем такта се повтарят до края на мелодията.

Публикувано изображение


Фигура втора

1-ви такт - 1-во време - изпълнителите се хващат с вътрешните ръце, издигат ги на височина на главата - стъпка напред с десния крак (външните ръце остават на талията) (Фиг. 26.3).

Публикувано изображение


2-ро време - стъпка напред е левия крак.

2-ри такт - както първи. (Изпълнителите са хванати за ръце, на второ време, когато левият крак е стъпил напред, двамата се повдигат леко на пръсти.)

3-ти такт - 1-во време - левият крак е напред, прави се залюляване назад върху петите, пръстите на краката се повдигат. Едновременно вътрешните ръце остават хванати, но се свалят надолу и назад (Фиг. 26.4).

2-ро време - залюляване напред върху пръстите на краката, петите се повдигат. Хванатите ръце се издигат напред и нагоре (Фиг. 26.5).

4-ти такт - както 3-ти такт.

Движенията се повтарят до края на мелодията.

Публикувано изображение

Фигура трета

1-ви такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак, едновременно ръцете се поставят на талията (Фиг. 26.6).

2-ро време - стъпка с левия крак напред.

2-ри такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.

2-ро време - левият крак се прибира при десния.

3-ти такт - 1-во време - странична стъпка надясно с десния крак на пръсти. В същото време ръцете се простират хоризонтално встрани (Фиг. 26.7).

2-ро време - десният крак се прибира при левия, едновременно ръцете се поставят на талията.

Публикувано изображение




4-ти такт - също както трети.

5-и такт - 1-во време - добре опънат, десният крак се изнася напред на пръсти. Едновременно двете ръце хоризонтално напред (с длани надолу). (Фиг. 26.8)

2-ро време - десният крак се прибира при левия и едновременно ръцете се поставят на талията (Фиг. 26.9).

Публикувано изображение


6-и такт - също както пети.

7-и такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак и едновременно двете ръцете хоризонтално напред.

2-ро време - стъпка с левия крак напред и едновременно ръцете се поставят на талията.

8-и такт - както 7-и такт (но при 2~ро време левият крак се прибира до десния).

9-и, 10-и, 11-и, 12-и, 13-и и 14-и такт - правят се същите движения, както при 3-ти, 4-ти, 5-и, 6-и, 7-и и 8-и такт, но с разменени крака.

От 15-и до 26-и такт се повтарят движенията от 3-ти до 14-и такт.

Третата фигура се повтаря отначало (движенията в 1-ви и 2-ри такт са като тези в 7-и и 8-и такт).

Публикувано изображение


Публикувано изображение


Публикувано изображение


Обяснение: С три фигури - полукръгови движения на единия крак пред другия, люлейни стъпки последователно върху двата крака и паралелни движения на ръцете и нозете.

С първата фигура се хармонизират силите на човешкия организъм. При втората фигура стъпваме ту на петите, ту на пръстите на краката. Петата отговаря на физическия свят, а пръстите - на умствения свят; когато стъпваме на пети, възприемаме от физическия свят, когато стъпваме на пръсти - от умствения свят. И в двата свята уреждаме противоречията, които съществуват.

И трите фигури отварят път за правилно използване на дадените от Природата блага.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ